FURTHER

Sådan undgår du UX gæld

I digitale projekter taler man ofte om teknisk gæld. Teknisk gæld er udtryk for gamle systemer, dårlig kode, lappeløsninger og andet fra det lager af hurtige ‘løsninger’, man kan ty til, når tid eller penge betyder mere end at gøre tingene rigtigt første gang.

Teknisk gæld er svær og tung at komme til livs, og det kræver ofte meget store investeringer i omfangsrige projekter. Det er ikke ualmindeligt, at hele systemer skal skrives om fra bunden for at eliminere problemet, der så i øvrigt har det med hurtigt at genopstå i en anden form.

Men der er en form for gæld, der er mindst lige så omkostningstung som den tekniske. Og det er gæld til brugerne – eller kunderne, som vi i FURTHER plejer at kalde dem.

Gæld er noget bøvl

Gæld til brugerne opstår, når man skaber systemer, der ikke tager brugernes behov i betragtning, når løsningen laves. Gælden kan komme til udtryk ved overkomplicerede flows og features, der ikke rigtig skaber værdi. Den kan også komme til udtryk ved en myriade af features, der aldrig nogensinde bliver brugt, fordi ingen har behov for at anvende den til noget.

Gæld til brugerne er også omkostningstung at komme af med. Ikke alene skal hele front end’en – det brugerne ser – laves om. Der skal også altid laves markant om i de underlæggende systemer. Og samlet set bliver det en ekstra omkostning, det er til at tage og føle på.

Det interessante er, at hele øvelsen kan undgås, hvis man fra starten af sit projekt – inden man nogensinde koder en linie – tager brugerne med på råd og designer ud fra de behov og udfordringer, de faktisk har fremfor de behov og udfordringer, man i sin klogskab tror, de har. Et projekt, der er designet med brugerne og deres behov i centrum udvikler ingen gæld til brugerne – nogensinde. Fordi alt fra starten gøres rigtigt, og det rigtige er en del af løsningens DNA lige fra første fløjt.

Du har et valg

Det, du derfor må spørge dig selv om, er: Hvad vil jeg helst?

Lave et klassisk digitalt projekt uden at involvere mine brugere og deres behov og udfordringer og dermed løbe maksimal risiko for såvel teknisk gæld – fordi du som oftest gerne vil mere, end du har ressourcer til og i øvrigt har svært ved at vælge noget fra – som gæld til brugerne?

Eller skabe et projekt, hvor brugerne og deres behov og udfordringer er kortlagt, analyseret og tænkt ind fra starten. En løsning der ingen gæld til brugerne har, fordi der er fuldstændig klarhed over, hvad det er nødvendigt at få med og hvorfor. Og en løsning hvor sandsynligheden for skabelsen af teknisk gæld tilmed mindskes, fordi der alt andet lige skal laves mindre for de samme penge, og det der skal laves derfor har større mulighed for at blive lavet rigtigt.

Hos FURTHER tror vi så ubetinget på den sidste model. Og vi kan med vores erfaring i afdækning og validering af brugerbehov samt skabelse af Product-Market Fit hjælpe dig med til at sikre, at din løsning bliver snorlige og skaber profit på enhver måde for dig – og ingen gæld.

Tag fat i os og lad os tale om, hvordan det kan lade sig gøre for dig.

(Foto: Pixabay.com)

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: